12/27/2017

Revista Orizont, ianuarie 2017 - Renée Renard: Recuperări vizuale (Maria Orosan-Telea)




Revista ORIZONT, ianuarie 2017, pag.23
Renée Renard: Recuperări vizuale
Maria Orosan-Telea

          Expoziția artistei Renée Renard, "Un drum cât o sută de vieți", deschisă la începutul lunii noiembrie la Muzeul de Artă din Arad, este rezultatul unei cercetări personale, începute cu patru ani în urmă, asupra istoriei propriei familii. Acest proiect amplu, la limita dintre artă fotografică, cercetare antropologică și micro-istorie, are drept scop recuperarea unui trecut marcat de dezrădăcinări, despărțiri și suferințe. Demersul reflectă exemplar modul în care istoria recentă și schimbările de regim politic interferează cu destinele individuale și modul în care aceste transformări radicale afectează dramatic relațiile de familie. Artista face apel la conceptul de psihogenealogie pentru a chestiona fenomenul traumelor repetate trăite de ai săi. Nu își propune neapărat să se detașeze, din contră, abordarea ei este încărcată de emoție, venind ca o defulare a tensiunilor acumulate și transmise de la o generație la alta. Rememorarea devine terapie personală, modalitate de a face pace cu istoria.
          Stabilită în Banat, la Tomnatic și la Mașloc, în perioada colonizărilor făcute de Imperiul Habsburgic la sfârșitul secolului al XVIII-lea, familia artistei are rădăcini în Lorena și Schwarzwald. Mergând pe urmele unor informații lacunare, provenite din arhiva familiei și a parohiei romano-catolice din Tomnatic, apelând la ajutorul unor rude îndepărtate din străinătate, Renée Renard reușește să reconstituie un amplu arbore genealogic, ajungând până în secolul al XVII-lea. Ultima informație, primită de curând, este legată de existența printre strămoși a unui cavaler, Dominique Denis La Fortune Richard, care la mijlocul secolului al XVII-lea făcea parte din garda reginei Ana de Austria, soția lui Ludovic al XIII-lea și mama Regelui Soare.
          După instaurarea comunismului în România, membrii diverselor ramuri ale familiei artistei vor cunoaște drama exproprierilor, a deportărilor și a muncii silnice. În 1945, atât bunicul din partea tatălui, Ioan Nicolae Renard, cât și cel din partea mamei, Peter Prinz, sunt deportați în lagăre de muncă din Rusia. Peter Prinz, deținător al unei croitorii și al unui magazin de haine în Timișoara, revine acasă după doi ani, când deja proprietățile îi fuseseră naționalizate. Ioan Nicolae Renard, fiu al proprietarului restaurantului "Zum goldenen Stern", care a funcționat în Tomnatic încă de la sfârșitul secolului al XIX-lea, nu se va mai întoarce însă niciodată. Motivul deportării sale, alături de zecile de mii de etnici germani, pare a fi o eroare formală, având în vedere naționalitatea sa franceză. Cert este că acesta se sinucide în 1946 în Rusia, lăsând acasă un fiu adolescent care la scurt timp va fi condamnat la patru ani de muncă silnică la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Este vorba despre tatăl artistei, care trecuse granița pentru a ajunge la unchiul său din Ungaria. Nefiind primit aici, se întoarce în România unde este arestat pentru trecerea ilegală a frontierei.
          O altă poveste devastatoare pe care expoziția o narează prin imagini și documente de arhivă este cea a străbunicilor pe linie maternă, Dominic și Margareta Haman. În perioada interbelică, aceștia dețineau fabrica de cărămidă din Tomnatic, moștenită de Dominic Haman de la tatăl său. În 1951, la vârsta de 68, respectiv 66 de ani, străbunicii au fost deportați în Bărăgan. Au rămas aici timp de patru ani, locuind într-un bordei improvizat. După întoarcere, emigrează în Germania unde rămân până la moarte, fără a mai avea șansa să-i revadă vreodată pe cei rămași acasă. Lucrarea Rămas bun. Pentru totdeauna, care alătură portrele străbunicului și a fiicei sale, bunica artistei, vorbește despre această despărțire răvășitoare, forțată de istorie.
          Consecințele repetatelor condamnări politice din familie și a originilor "nesănătoase" se răsfrâng și asupra mamei, care în 1957 este exmatriculată de la Institutul de Arte Plastice "Ion Andreescu" din Cluj, după un an de studiu. Se va întoarce la Timișoara unde îl va cunoaște pe tatăl artistei întors și el, între timp, de la Canal.
          Expoziția este structurată în două părți. Prima abundă în portrete ale membrilor familiei, fotografii vechi asupra cărora Renée Renard intervine prin suprapuneri și colări digitale sau prin refotografiere sub apă. Folosirea apei pentru realizarea imaginilor nu vizează doar obținerea de efecte vizuale puternice. Există și o valență simbolică la care artista apelează, apa fiind un element constant în procesul dezrădăcinării cu care familia s-a confruntat. Cea de-a doua parte a expoziției reproduce documentele de arhivă care au stat la baza cercetării: foi matricole, pagini de registre, certificate, decizii judecătorești, scrisori etc. Sub aproximativ aceeași formă, expoziția a mai fost prezentată în 2013, la galeria Helios din Timișoara, însă diverse serii de lucrări sau fotografii singulare au făcut înconjurul lumii. Este o strategie asumată "de a lăsa toate personajele și poveștile lor să călătorească liber pentru prima oară", după cum însăși artista afirmă.
           La Arad, proiectul a depășit granițele unei simple expoziții, acesta stând la baza unor ateliere organizate de Muzeu pentru elevi. Pornind de la o fotografie, copiii reconstituie și povestesc istoria propriei familii, învățând să o coreleze și să o integreze macro-istoriei.
          Expoziția va fi mutată la sfârșitul lunii ianuarie la Muzeul de Artă din Satu Mare, cu ocazia comemorării etnicilor germani din România deportați în Rusia după cel de-al Doilea Război Mondial. De asemenea, până în 2021 proiectul va fi replicat la nivel regional în cadrul programului "Reflections" pe care Renée Renard, în calitate de coordonator, îl va dezvolta în contextul Timișoarei-Capitală Culturală Europeană.






No comments:

Post a Comment