5/23/2015

Beyond the Silence - Bastionul Theresia Timisoara, Romania - March 10th to March 22nd, 2015



 Sound Romance
Fotografie/ procesare digitală, print digital

În studiile sale despre comunicarea acustică, Barry Truax vorbește despre importanța rememorării și consemnării sunetelor trecutului. La începutul anilor 70 acesta a organizat mai multe interviuri cu „martori acustici” recreând cu ajutorul lor harta istorică și geografică a orașelor din punct de vedere al memoriei acustice. Dincolo de scopul strict documentar de arhivare a sunetelor istorice importante, apare întrebarea de ce anumite sunete rămân în amintire iar altele se pierd definitiv. De asemenea, care este factorul determinant ca un anumit sunet să devină „sound romance” sau „poveste de iubire acustică” (R.M.Schafer) și să inducă, rememorat mai târziu, sentimentul de nostalgie?  „The re-experiencing sound” sau „sunetul retrăit” (așa cum îl definește etnomuzicologul Helmi Järviluoma) este puternic influențat de mediul înconjurător și de starea de spirit a persoanei în momentul în care se găsește în faza de rememorare.

După liceu am lucrat câțiva ani la Secția de etnografie a Muzeului Banatului, în spațiul (acum reconfigurat) în care are loc expoziția Dincolo de liniște. Deși inițial am considerat acea perioadă doar ca pe o simplă etapă de trecere spre studenție, am descoperit în acel loc un întreg univers care m-a fermecat și marcat pentru totdeauna. 
Sound Romance continuă tema memoriei abordată în creația mea din ultimii ani și transpune în imagini o întâmplare auditivă de acum 30 de ani, trăită în acest spațiu. Lucrarea nu este povestea a ceea ce am auzit… este povestea a ceea ce ÎMI AMINTESC CĂ AM AUZIT, un ecou recompus fragment cu fragment, miime de secundă plus miime de secundă. Sunt “eu, cea de acum”, față în față cu “eu, cea de atunci”, acelaşi om dar totuşi nu acelaşi, și sentimentul de nostalgie când îmi amintesc de sunetul pașilor mei pe parchetul sălilor de atunci și de vocea mea, care repeta, doar pentru pereții albi și costumele populare din alte timpuri, lecții întregi din manualul de genetică.





Sound Romance
photo/ digital processing, 100 x 70 cm
photo slide show
2015





No comments:

Post a Comment