Renée Renard și Ciprian Chirileanu
1538 km
proiect pilot
Fotografie la microscop, video, print digital, instalație, grafică
CONCEPT GENERAL
Expoziția continuă proiectul inițiat în 2012 de Renée Renard având ca temă istoria propriei familii de origine franco-germană precum și cea a urmașilor coloniștilor stabiliți în Banat în secolul XVIII.
Titlul expoziției, 1538 km, însumează distanța parcursă cu mașina de cei doi artiști, acompaniați de cățelușa Nera, găsită lângă râul bănățean omonim. Localitățile vizate au fost alese luând în considerare seria valurilor de colonizare ale Banatului istoric de după Pacea de la Passarowitz, exact cu 300 de ani în urmă (Pojarevac, Serbia, 21 iulie 1718): carolingeană (1722-1726), tereziană timpurie (1748-1762), tereziană (1763-1772), iozefină (1781-1787), inclusiv perioada ultimului val (1778-1848). Pentru proiectul pilot, din cele peste 120 de localități colonizate, au fost alese opt sate din Banatul românesc: Carani (colonizat de italieni), Cenei (croați), Charlottenburg (germani), Dudeștii Vechi (bulgari), Tomnatic (francezi), Sfânta Elena (cehi), Văliug (austrieci) și Vucova (slovaci), urmând ca în viitorul apropiat proiectul să fie dezvoltat și pe teritoriul Serbiei și Ungariei. Kilometrii parcurși includ și destinații la malul apelor care delimitează Banatul: Dunărea (lângă Liubcova), Mureșul (la Lipova), Cerna (lângă Băile Herculane), Timiș (lângă Chevereșu Mare) și Bega (la Utvin). La mlaștinile de la Satchinez (un model de biotop al Banatului de câmpie înainte de 1718), și la râul Tisa se va ajunge în partea a doua a proiectului.
Renée Renard reconstituie memoria locurilor cercetând la un microscop de ultimă generație probe prelevate din clădiri, cimitire, sol, apă, elemente de vegetație, „martore” ale existenței coloniștilor (tehnică mixtă la microscop, fotografie și video la microscop, procesare digitală, instalație) iar Ciprian Chirileanu recompune ansambluri de clădiri văzute de la altitudine mare, cerul fiind în acest caz unicul martor al permanenței unei comunități (fotografie, procesare digitală, instalație, video, grafică).
Proiectul, inițiat nu întâmplător în 2018 (anul european al patrimoniului cultural), are drept scop final reconstituirea drumului între două spații geografice și culturale diferite, de la un „acasă” la alt „acasă”, de la „dezrădăcinare” la „re-înrădăcinare”, în care nu mai există marcaje spațiale și temporale iar barierele dintre micro- și macro-cosmos se întrepătrund.
Renée Renard
Micro-Terra
Banatica
fotografie/video, Fotografie și tehnică mixtă sub microscop (probe
prelevate din teren, dizolvanți, emolienți, coloranți). Microscop digital
Bresser 5201000, obiective:
4x, 10x, 40x
Proiectul continuă demersul artistic început în 2012 de cercetare
a istoriei propriei familii, urmașă a coloniștilor francezi (din Lorena) și
germani (din Schwarzwald), stabiliți în anul 1770 în Banat (la Tomnatic și
Mașloc). De asemenea, continuă seria de Micro-Laboratoare
ale Memoriei, în care sunt combinate tehnici de cercetare de laborator cu
exprimări artistice specifice artelor vizuale.
Pentru segmentul de microscopie al proiectului au fost
prelevate următoarele probe:
1. Sfânta Elena: zid de văiugă, casă din lemn, pământ la
intrarea în sat, flori de mușețel de pe dealul cu vedere spre Dunăre
2. Tomnatic: alge din baltă (fosta groapă de lut de unde se
lua material pentru fabricarea cărămizilor), mozaic din pardoseala unui
ansamblu funerar, semințele unui tei bătrân din cimitir, cărămidă din aleea principală
a cimitirului (provenită probabil din fabrica de cărămidă a familiei mele), depunere
de licheni pe un mormânt de familie, o floare roz din spatele aceluiași mormânt
3. Dudeștii Vechi: inflorescență de papură
4. Carani: cărămidă, tencuială și fragment din tocăria unei
fereastre din zidul exterior al Castelului Mercy
5. Charlottenburg: scoarță și mușchi de pe unul din duzii
din fața bisericii (despre care se spune că ar fi fost plantați odată cu
înființarea satului)
6. Valiug: zidărie biserică, rășină de brad din curtea
bisericii, floare roz, floare albă (floră spontană a zonei)
7. Cenei: floare și frunză de stuf de la râul Bega Veche
8. Vucova: ciulini de la intrarea în sat și de la gardul
cimitirului, fragment de hârtie cu urme de scris găsită în proba de pământ
Seriile de lucrări din expoziție sunt rezultatul probelor provenite
din Sfânta Elena (flori de mușețel), Tomnatic (alge din baltă), Văliug (rășină
de brad din curtea bisericii) si Vucova (bucată de hârtie cu urme de scris, găsită
în timpul recoltării probei de pământ).
Video-ul este realizat cu proba provenită din Văliug
(rășina de brad), pusă în contact cu un dizolvant.
Prin intervențiile asupra probelor (acțiuni mecanice,
reacții chimice, colorări, etc) au fost
create imagini care se apropie de cele din satelit/ Google Earth, specifice
celuilalt segment al proiectului, cel de macroscopie, expus în sala alăturată. Practic
trăim într-o lume în care barierele dintre cele două universuri, micro și
macro, se întrepătrund permanent.
Lucrările 1-3: Sfânta
Elena - floare de
mușețel de pe dealul cu vedere spre Dunăre, la intrarea în localitate, 2018. Fotografie și tehnică mixtă sub microscop, procesare digitală, print digital, 60 x 80 cm
Lucrările 4-6: Tomnatic - alge din balta formată în locul de unde se colecta lutul pentru fabrica de cărămidă Haman a străbunicilor mei. Fotografie și tehnică mixtă sub microscop, procesare digitală, print digital, 40 x 50 cm
Lucrările 7-9: Văliug - rășină de la unul din brazii din curtea bisericii, 2018. Fotografie și tehnică mixtă sub microscop, procesare digitală, print digital, 40 x 50 cm
Ciprian Chirileanu - hidromonotipii cu apă din Tisa, Bega, Mureș, Dunăre, Timiș și Cerna
Probe de apă și sedimente de la mal din: Cerna, Dunăre, Bega, Timiș și Mureș
Probe de pământ din: Cenei, Dudeștii Vechi, Carani, Charlottenburg, Sfânta Elena, Vucova, Tomnatic, Văliug
Montaj foto pe smart TV: Probe de cer
Montaj foto pe smart TV: Making of 1538 km
13 Septembrie 2018 a însemnat nu doar vernisajul primei noastre expoziții gândite și făcute împreună, dar și ziua cununiei noastre civile. Vernisajul-nuntă a fost cel mai frumos prilej să fim împreună cu publicul și cu toți dragii noștri.
O dedicație neprețuită pe care am primit-o de la poeta Nora Iuga pe antologia de poezie ilustrată cu lucrările mele din seria Aripi între ape. Am prezentat această dedicație în expoziția 1538 km, considerând ca Nora nu putea să descrie mai bine creația și "treimea" noastră:
Pentru Renée Renard și
omul ei Ciprian
și câinele ei Lucky Nera
care fac împreună
o sfântă treime sau
o elice cu 3 lopeți
de scuturat stele
și efemeridele
de pe geamurile
acestei lumi
atât de singuratice.
Cu dragoste,
Nora Iuga
6 noiembrie 2017
No comments:
Post a Comment